De P van Purpose, de B van het hebben van Betekenis  

In deze blog wil ik jullie meenemen in de eerste van de vier p’s van het Werkgeluk Diafragma (Happy Office, 2019). De p van purpose. De p van Purpose richt zich vrij vertaald op het hebben van betekenis. Ambitie, een overtuiging, een verlangen. Purpose gaat, zoals het model van Happy Office ook stelt, over het hogere doel waar je aan wilt bijdragen. Voor het bereiken van werkgeluk is het belangrijk dat je uiting kunt geven aan deze purpose. Dit verlangen. Dat je het gevoel hebt dat je een bijdrage levert aan iets wat groter is dan jezelf (ik citeer).  

Eigenaarschap 

Het eigenaarschap van het invullen van deze purpose ligt bij twee partijen:

Allereerst bij werkgevers, organisaties, bedrijven. Het is namelijk aan hen om duidelijk te maken waar het hart van de organisatie voor klopt. Om die organisatiepurpose duidelijk en helder te communiceren en er naar te leven. Zodat intern én extern duidelijk is welke waarde de organisatie toevoegt, voor wie ze dat doen en hoe ze die waardetoevoeging proberen te bereiken. Om zo de juiste mensen te binden en te blijven binden.

Maar zij zijn niet als enige verantwoordelijk voor of eigenaar van dit werkgeluk. Ook voor medewerkers zelf ligt hier een rol weggelegd. Uiteindelijk is namelijk iedereen verantwoordelijk voor zijn/haar eigen geluk. Het is aan medewerkers om te ontdekken waar zij voor staan. Welke doelen zij nastreven, waarom zij bestaan, wat ze belangrijk vinden en waarom zij werken waar ze werken.

En het is aan beide partijen om deze twee opvattingen bij elkaar te brengen. En daarmee de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Want, zo ondervond ik laatst in levende lijve, blije medewerkers leidt zeker tot blije klanten. En in the end is dat hetgene wat ons draaiende houdt.  

Werkgeluk 

Purpose is dus een belangrijke pijler als het gaat om werkgeluk. Uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksinstituut Gallup blijkt dat wanneer de purpose van het bedrijf strookt met de purpose van de medewerkers, medewerkers 29% gelukkiger zijn en 40% minder gestressed. En dus algemeen genomen: blijer. En, zo vond ik laatst in levende lijve, blijde medewerkers lijdt zeker tot blijde klanten. ‘

Daarnaast stelt datzelfde onderzoek dat het hebben van een purpose en het naleven van een purpose ook leidt tot het beter functioneren van medewerkers. Om precies te zijn: ze zijn 12% productiever. En dan is de rekensom snel gemaakt.

Met purpose haal je dus niet alleen meer uit je medewerkers, maar kun je ook je klanten beter bendienen. En dat is in the end waar het allemaal om draait. En wat maakt dat je bestaat.

Interesse?

Ook benieuwd hoe jouw organisatie scoort op werkgeluk en het hebben van een ‘purpose’ of ben je er al zeker van dat hier nog winst valt te behalen? Neem dan contact op, ik help graag bij het onderzoeken en zetten van deze stap! 

Meer lezen over de 4 p’s, de theorie rondom werkgeluk en mijn visie hierop? Houd dan mijn blogs in de gaten of blijf op de hoogte via mijn website / social media account. De komende tijd zal ik dit boeiende thema steeds een stukje verder uitlichten en vertalen naar concrete kansen.